CreŽer een (referral) recruitment cultuur

Versterk je werkgeversmerk

Elke organisatie die de effectiviteit van recruitment heeft bestudeerd komt tot de conclusie dat employee referral programma’s (ERP) de meest effectieve manier is om betere kwaliteit personeel te werven[1]. Te vaak wordt echter eenmalig een refer-a-friend programma gelanceerd om vervolgens te verdwijnen naar een intranet-pagina die niemand meer bekijkt. Dat is jammer want daarmee plukken organisaties onvoldoende de vruchten van een effectief referral programma.

Een typisch, verouderd en ineffectief, referral programma kenmerkt zich door:

  • Eenmalige lancering, niet campagne gericht
  • Passief proces, het initiatief ligt bij de medewerkers zelf
  • Handmatig of papieren proces
  • Lokaal of op een enkel bedrijfsonderdeel gericht (niet wereldwijd omspannend)
  • Bepaalde groepen worden uitgesloten, zoals P&O en managers
  • Geen prioriteit van aanbevolen kandidaten
  • Bonus uitbetaling na proeftijd nieuwe medewerker
  • Geen analyse van referral programma

Meer tijd en aandacht besteden aan een referral programma levert verbluffende resultaten op. Een nieuwe generatie referral programma’s dient de volgende elementen te bevatten; proactief, geautomatiseerde administratie, snel, meetbaar, push/pull marketing, geen uitzonderingen in participatie en bij voorkeur met een speciale programma coördinator.

Iedereen een recruiter
Met deze werkwijze wordt IEDEREEN bij een organisatie verantwoordelijk dat de beste talenten worden gevonden en aangenomen voor het team. De gehele organisatie wordt actief betrokken bij de werving van nieuwe medewerkers. Zowel medewerkers, managers als directie. Recruitment is niet uitsluitend een verantwoordelijkheid van de personeelsafdeling! En alleen dan kun je als organisatie succesvol zijn om inhoud te geven aan goede arbeidsmarktcommunicatie en referral recruitment op basis van persoonlijke relaties, snelheid en kwaliteit.

Eigen online sociaal netwerk
Publieke online netwerken kennen nog al wat nadelen zoals one-size-fits-all aanpak, beperkte functionaliteiten en geen branding mogelijkheden. Bezwaarlijk ook is de afhankelijkheid van de leverancier en dat met het vertrekken van de eigen medewerkers of recruiters het opgebouwde netwerk verdwijnt. Met refer² creëer je een eigen online netwerk dat deze nadelen niet heeft en door kandidaten positief wordt gewaardeerd[2]. Koppelingen met bestaande netwerken of websites via sociale API techniek zijn geïntegreerd voor meer gemak en maximaal rendement.

 


[1] 2005 Watson Wyatt HCI Benchmark Study

[2] Leverage Your Own Social Network – Kevin Wheeler

recruit≤ demo

Refer2 maakt van iedereen in uw organisatie een recruiter. Ontdek de oplossingen die wij bieden.

Neem contact op